Vad kostar solid state-batterier egentligen

Vad kostar solid state-batterier egentligen

Emma Lindström·19 november 2025

Solid state-batterier nackdelar är många, trots att tekniken verkar lovande på pappret. Framtidsbatterier kan laddas snabbare och håller längre än vanliga varianter. Men innan du köper en bil eller enhet med denna teknik bör du veta sanningen: tekniken är långt ifrån mogen, och kostnaderna är astronomiska just nu.

Därför kostar solid-state-batterier för mycket just nu

Produktion av solid-state-batterier kostar 2 3 gånger mer än vanliga litiumjonbatterier. BMW uppskattar att priserna måste halveras innan de kan konkurrera. Det beror på dyra material och låg tillverkningsvolym. Torra rum och specialutrustning kräver massiva investeringar från fabriker. För konsumenter betyder det här extremt höga priser på produkter som innehåller denna teknik. Enkelt sagt: du betalar mycket för något som ännu inte är klart.

Tekniska problem som fortfarande inte är lösta

Dendriter kan fortfarande växa genom batterierna och orsaka kortslutning. Det är faktiskt rätt allvarligt (batterier som slutar funka är ingen rolig grej). Kontakten mellan elektrolyt och elektroder blir sämre efter många laddningscykler. Temperaturkänslighet kräver extra värmeelement som gör produkterna tyngre. Vissa batterier visar redan minskad kapacitet efter ett år. Forskarna jobbar hårt, men lösningarna finns ännu inte på plats.

När kan du faktiskt köpa solid-state-batterier

Nissan och ProLogium startar begränsad produktion 2025. Massproduktion väntas 2027 2030. De första modellerna kommer i lyxbilar, inte i vanliga fordon. Första generationen är dyr och kommer ha begränsningar. Du måste vänta flera år innan tekniken blir tillgänglig för vanliga människor som du och jag.

Vad du bör veta innan du investerar

Köp inte en produkt med solid-state-batteri år ett. Första generationen kan ha kort livslängd och höga priser. Din ekonomi tar skada om du är tidigt ute. Vänta tills priserna sjunker och tekniken är testad i verkliga situationer. Följ utvecklingen från Toyota, Nissan och ProLogium istället för att vara första personen på ditt område.

Solid-state-batterier är spännande, men inte än. Ge tekniken några år på sig.